Kuikan atlasralli 15.-23.6.2024

Mika Räisänen – Sääksi 31.5.2020 Pielavesi

Lintuyhdistys Kuikka järjestää 15.-23.6. 12 tunnin mittaisen rallin, jonka tavoitteena on edistää lintuatlasta ja kerätä havaintoja pesimälinnustosta harvemmin retkeillyiltä alueilta. Retkipäivän ja kisa-ajan aloituksen voi valita vapaasti. Kilpailualueena toimii Pielavesi ja Keitele.

Rallin säännöt

1§ Alue ja aika. Alueena on Pielaveden ja Keiteleen kunnat. Kilpailuaika on 15.-23.6., vapaasti valittuna päivänä 12 tunnin jakso.

2 § Joukkuekoko on 1 – 4 henkilöä. Kaikki liikkumisvälineet ovat sallittuja, mutta rallin aikana saa käyttää vain yhtä moottorikäyttöistä ajoneuvoa. Joukkueiden on ilmoittauduttava viimeistään 22.6. klo 20 mennessä Else Mustamolle else.mustamo@gmail.com tai viestillä 050 5614666. Ilmoittakaa myös joukkueen nimi ja kaikki sen jäsenet. Jos haluat kisata joukkueessa, voit kysellä kisavastaavalta olisiko jossakin joukkueessa paikkoja vapaana. Ilmoittaudu siinä tapauksessa hyvissä ajoin! Joukkueesta yli puolen on TUNNISTETTAVA laji (esim. kahdesta kahden, kolmesta kahden jne..) Joukkue ei saa käyttää avustajia. Joukkue saa kuitenkin kysyä vihjeitä kohtaamiltaan henkilöiltä, ei kuitenkaan esim. puhelimella. Joukkue saa kokoontumisensa jälkeen liikkua vain yhdellä moottoriajoneuvolla, lihasvoimin tai julkisin kulkuneuvoin kisan ajan. Tämä ei tarkoita, että kokoonnutaan esim. vasta klo 12 ja sitä ennen lintuja haetaan kahdella autolla.

3 § Pisteiden laskenta. Havaittu laji tuottaa yhden pisteen. Mikäli pistemäärä kahden tai useamman joukkueen kesken on sama, ratkaisevat järjestyksen: 1. ässälajien määrä 2. viimeisen lajin kellonaika, eli se joukkue, jolla on enemmän ralliaikaa jäljellä, voittaa. (Merkitse siis havaintojen kellonaikoja muistiin etenkin rallin lopulla!) Rengastustarkoituksessa pyydystetystä tai siirretystä linnusta ei saa yhtään pistettä.  Tiedossa olevat tapaukset ilmoitetaan Tiirassa ja Kuikkalistalla etukäteen.

4 § Suojelunäkökohdat. Atrapin käyttö on kielletty (audiolaite, pyypilli). Pinnapilli on sallittu. Kännykän käyttö joukkuetovereiden paikalle kutsumiseksi on sallittua. Lintuja saa “kompata”, mutta niitä ei saa tahallaan karkottaa tai häiritä (petolintujen pesät pitää jättää rauhaan). Lintuja ei saa tunnistusmielessä valaista lampulla tai auton valoilla. Linnun voi määrittää auton valoissa, jos sen ajettaessa havaitsee esim. tienpenkalla.

5 § Tiiran yhdistyskäyttäjät. Yhdistyskäyttäjät eivät saa rallissa käyttää hyväkseen salattuina ilmoitettuja havaintoja. Tämä ei kuitenkaan estä normaalia retkeilyä hyviksi tiedetyillä lintupaikoilla. Jos siis joku ilmoittaa lajin salattuna vaikkapa Hankalammelta, yhdistyskäyttäjäkin saa siellä käydä. Mutta jos joku ilmoittaa vaikkapa salatun kuukkelin mummon mökiltä, missä ei normaalisti retkillä käydä, niin sinne ei yhdistyskäyttäjä tietenkään voi mennä.

6 § Joukkueen tuloksen ilmoittaminen. Joukkueen havaitsemat lajit ilmoitetaan sähköpostilla viimeistään 24.6. klo 18 Elselle. Tuloksissa tulee lajimäärän ja listan lisäksi näkyä joukkueen nimi, jäsenet ja kilpailualue. Tulokset julkaistaan Kuikan tiedotuskanavissa. Ilmoitathan pesintään viittaavat havainnot indekseineen myös joko tiiran tai vihkon kautta.

7 § Ongelmatapaukset. Kilpailun juryna toimii Kuikan hallitus. Sääntöjen rikkomisesta joukkue saa -10 pistettä.

Pönttöbongauksen 2024 tulokset

Kaarina Heiskanen – Kirjosieppo 5.7.2020 Käärmelahti, Maaninka

BirdLife Suomen viime viikonloppuna järjestämässä Pönttöbongauksessa ilmoitettiin hieman keskimääräistä vähemmän pesintöjä. Tali- ja sinitiaisia havaittiin tavanomaista vähemmän, joka on seurausta viime vuoden heikosti sujuneista pesinnöistä. Yleisin pöntöissä havaittu laji oli tuttuun tapaan kirjosieppo, joka asutti 20% pöntöistä. Molemmat tiaislajit jäivät 10 prosenttiin. Kirjosiepot ovat enimmäkseen hautomisvaiheessa, tiaiset puolestaan ruokkivat poikasiaan.

Tapahtumaan osallistuttiin liki 4 000 paikalta ja tiedot ilmoitettiin vajaasta 33 000 pöntöstä. Niistä 17 000 oli asuttuja. BirdLife Suomen Pönttöbongaus-sivulta löytyy päivittyvä tulostaulukko, josta selviää pöntöistä ilmoitetut lajit ja pesien määrät sekä pönttöpesintöjen tiedot kuntakohtaisesti.

Atlasviikot 10.-23.6.

Marikka Lehtimäki – Mustarastas 21.5.2024 Kuopio

Pohjois-Savosta löytyy edelleen kohtalaisen paljon atlasruutuja, joiden selvitysaste on alhainen. Kesän mökkireissuihin, sukulointeihin tai muuhun retkeilyyn kannattaa yhdistää lintuhavaintojen kirjaaminen pesimävarmuusindekseineen, se on todella helppoa. Voit kirjata myös tuttavan tekemiä havaintoja, jos vain lähdehenkilö on tunnistanut lajin varmasti.

Lintuatlaksen sivuilta löytyy jokaisen atlasruudun kohdalta puutelista, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Näin näet heti, mitä lajeja kannattaa nimenomaan etsiä/tarkkailla. Tällä hetkellä kannattaa kiinnittää huomio mm. lintujen nokkiin, kuljettavatko ne ravintoa poikasilleen? Se on heti varman pesinnän merkki. Myös kaikki lauluhavainnot kannattaa kirjata ylös, jos kyseinen laji ruudulta puuttuu.

Tsemppiä retkille, muutamallakin haviksella on mahdollista nostaa ruutujen selvitysastetta!

Kuikan 50-vuotisjuhlakuulumiset

Kuikka 50 v. juhlaväkeä Maaningan Haatalssa 19.5.2024. kuva Matti Hakkarainen

Sunnuntaina 19. toukokuuta juhlittiin 50-vuotiasta Kuikkaa. Juhlapaikaksi oli valikoitunut Maaningan Haatalassa sijaitseva, upealla järvimaisemalla varusteltu Nakurannan kota (kuvassa rantasauna). Aurinkoisesta, lähes kesäisestä säästä pääsi nauttimaan melkein 40 hengen juhlaseurue. Juhlan aluksi maisteltiin avajaismaljat ja yhdistyksemme puheenjohtaja Eelis Rissanen piti avajaispuheen. Seuraavaksi siirryttiin ruokailuun, jonka yhteydessä iloinen puheensorina täytti rannan. Ruokailun jälkeen laskeuduttiin rantasaunan terassille kuuntelemaan otteita Kuikan komeasta historiasta. Hienoa oli, että paikalle oli päässyt myös yksi perustajajäsenistämme.

Yksi päivän kohokohdista oli, kun juhlaa johtanut Eelis pääsi luovuttamaan ansiomerkit seuraaville lintujen ja/tai yhdistyksemme parissa ansioituneelle kuikkalaiselle:

BirdLife Suomen hopeinen ansiomerkki: Aarne Hagman, Mikko Pärssinen, Kalle Ruokolainen, Jorma Tuomainen ja Jyrki Uotila

BirdLife Suomen ansiomerkki: Timo Filipoff, Sanna Hakkarainen, Patrick Hublin, Timo Immonen, Hannu Kärkkäinen, Ilkka Markkanen, Else Mustamo, Pekka Nykänen, Matti Pirskanen, Piia Ratava ja Juha Väätäinen

Lintuyhdistys Kuikka muisti lisäksi erityislahjalla Liisa Tolvasta hänen suuresta, vuosia jatkuneesta ja erittäin monipuolisesta työpanoksestaan.

Palkitut, takarivissä vasemmalta oikealle Piia Ratava, Sanna Hakkarainen, Hannu Kärkkäinen, Timo Immonen, Pekka Nykänen, Patrick Hublin, Juha Väätäinen, Matti Pirskanen ja Aarne Hagman; eturivissä Else Mustamo ja Liisa Tolvanen. Kuva Matti Hakkarainen

Myös Eelis sai vastaanottaa lahjan, kun Kuopion luonnonystäväin yhdistystä paikalla edustanut Pekka Tenhunen lahjoitti Kuikalle paksun pinon Kuopion ja Pohjois-Savon linnusto -suurteoksia (toim. Kalle Ruokolainen, Jukka Kauppinen).

Eelis vastaanottaa Klyy:n lahjoittamat suurteokset. Kuva Matti Hakkarainen

Kun muistamiset oli jaettu, päästiin harrastuksemme luonteeseen kuuluen hieman kisaamaan. Pidettiin 25 minuutin mittainen pinnakisa, jonka voittoon nousi ei-niin-yllättäen kolmen rengastajan poppoo. Kun voittajat olivat poksauttaneet kuohujuomansa, pääsi koko juhlaväki siirtymään kakkukahveille. Juhla päättyi iloiseen seurusteluun, leveisiin hymyihin ja täysiin vatsoihin. Kiitokset kaikille mukana olleille!

Lisäksi kiitokset kaikille Kuikan jäsenille – jäsenet tekevät yhdistyksen.

Pönttöbongaus 8.-9.6.2024

Leena Meuronen – Kirjosieppo 14.6.2022 Nilsiä

Mitä lajeja sinun pihasi tai tonttisi linnunpöntöissä pesii tai on pesinyt tänä keväänä? Ilmoita havaintosi näppärästi BirdLife Suomen sivuilta löytyvällä verkkolomakkeella. Tapahtuman tarkoituksena on kerätä arvokasta tietoa pönttölinnuista ja niiden pesinnöistä sekä lisätä kiinnostusta lähiluonnon ja lintujen tarkkailuun. Tervetuloa mukaan!