Pikkutikka vuoden lintuna

Ilkka Markkanen – Pikkutikka 24.5.2013 Riistavesi

BirdLife Suomi on valinnut vuoden 2021 linnukseen pikkutikan (Dendrocopos minor). Tarkoituksena on selvittää lajin esiintymistä, joka tunnetaan varsin heikosti. Vain peipon kokoinen pikkutikka viihtyy parhaiten lahoainesta sisältävissä lehtipuuvaltaisissa paikoissa, kuten taajamien ja peltojen metsäsaarekkeiden “pöheiköissä”. Suosikkipaikkoja ovat leppävaltaiset rantametsät, joista löytyy runsaasti pienikokoista lahopuustoa. Pikkutikka on paikkalintu, jonka voi talvisin löytää myös osmankäämi- ja järviruokokasvustoista. Ravintonaan se käyttää hyönteisiä ja niiden toukkia.

Lajin kannaksi on arvioitu noin 1 400-5 000 paria, ja vaikka lajin elinpiiriin kuuluukin koko maa, puuttuu se silti laajoilta alueilta ollen varsin harvalukuinen. Kanta on vähentynyt viime aikoina, ja syyksi epäillään mm. puubioenergian keruuta, jolloin maastoon jää vähemmän tikalle elintärkeää pientä lahoa lehtipuuta.

Tänä vuonna kannattaa retkeillä pikkutikkojen suosimilla alueilla ja kirjata Tiiraan kaikki havainnot lajista. Näin pääsemme paremmin jyvälle kannan todellisesta koosta.

Pihabongaus 30.-31.1.

Kaarina Heiskanen – Keltasirkut, pikkuvarpuset & varpuset 14.1.2021 Torttee, Maaninka

Pihabongaus on BirdLife Suomen järjestämä, Suomen suurin luontotapahtuma, jossa seurataan tunnin ajan pihan lintuja. Tarkoituksena on innostaa ihmisiä tarkkailemaan talvista lähiluontoa ja sen lintuelämää. Ilmoittamalla havaintosi osoitteessa www.pihabongaus.fi autat keräämään arvokasta tietoa talvisen linnustomme muutoksista. Tästä syystä myös vähäinen lintujen laji- tai yksilömäärä on tärkeä havainto ja ilmoitettavan arvoinen. Viime vuonna tapahtumaan osallistui yli 20 000 ihmistä lähes 14 000 paikalla.

Pihabongauksen koululaisviikkoa vietetään itse tapahtumaa edeltävällä viikolla eli 25.-29.1. Tällöin opettajat voivat osallistua ryhmineen tapahtumaan viemällä lapset ulos tarkkailemaan talvilintuja. BirdLifen sivuilta löytyy mielenkiintoista materiaalia lintujen tarkkailun tueksi.

Kuikan vanhojen havaintojen paikkatietojen päivitys Tiiraan

Yleistä

Vuodesta 2006 lähtien jokainen on voinut ilmoittaa lintuhavaintonsa lintutietopalvelu Tiiraan (tiira.fi). Silloin myös koordinaatit tulivat havaintoilmoitukseen. Ennen vuotta 2006 keräsimme muutaman vuoden havaintoja Kuikkakantaan. Sittemmin nämä havainnot on viety yhdistyksen toimesta Tiiraan. Näissä paikkatieto ilmoitettiin vain paikan ja kunnan nimellä, ei koordinaateilla. Havaintojen hyödyntäminen tulevissa hankkeissa on haasteellista, koska koordinaatit puuttuvat.

Ennen vuotta 2006 Tiirassa olevat havainnot on linkitetty havainnoijan nimeen. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen voi käydä katsomassa, mitä omia havaintoja on takavuosilta löydettävissä. Tiiran kautta näihin haviksiin voi tehdä tarvittavia lisäyksiä ja muutoksia tai poistaa mahdolliset tuplahavainnot.

Koordinaattien lisäys vanhoihin havaintoihin

1. Avaa Tiira. Hae sieltä omat havainnot päivämäärä-haulla vaikka vuosi kerrallaan.

Muista laittaa täppä kohtaan Omat havainnot. Napsauta Hae-painiketta.

2. Esiin tulee lista omista havainnoista halutulta ajalta. Kun viet hiiren havainnon Paikka-nimeen ja siihen ilmestyy alleviivaus, havainnossa on jo koordinaatit. Tällöin mitään muutosta ei tarvitse tehdä.

Mikäli alleviivausta ei tule, havainnosta puuttuu tarkempi paikkatieto. Tällöin se pitää lisätä.

3. Napsauta Kynä-kuvaketta sillä havaintorivillä, mihin haluat lisätä koordinaatit. Klikkaa Hae paikka kartalta -linkkiä. Suurenna kartta siihen kohtaan missä havainto on tehty. Lisää Havainnoijan paikka ja lisää Linnun paikka napsauttamalla kuvaketta. Lisää vielä kunta ja paikka. Lopuksi napsauta Hyväksy.

Nyt tarkka paikkatieto on lisätty havaintoon. Tarkista vielä muut tiedot. Etenkin Tila-kenttää on syytä katsoa. Vanhoissa havainnoissa tilatieto on usein Lisätietoja-kentässä. Siirrä se oikeaan paikkaan. Lopulta napsauta Päivitä-painiketta.

4. Voit hiukan nopeuttaa koordinaattien vientiä vanhoihin havaintoihin lisäämällä paikan Tiirasta löytyvään Omat paikat -kohtaan.

Napsauta Omat paikat -linkkiä => Lisää uusi paikka. Suurenna karttaa niin paljon että löydät sieltä halutun kohteen. Napsauta Aseta havainnoijan paikka.

Lisää kunnan ja paikan nimet. Lopuksi tallenna tieto.

Seuraavan kerran kun aiot lisätä vanhaan havaintoon koordinaatit, voit poimia tekemäsi paikan karttanäkymästä kohdasta Pikavalinta => Omat havaintopaikat.

Tervetuloa Kuikan jäseneksi!

Matti Hakkarainen – Merikotka 22.3.2020 Maaninka

Lintuyhdistys Kuikka on aito savolainen lintuimmeisten yhteisö, joka tarjoaa jäsenilleen tiedolla ja taidolla vedettyjen linturetkien, -opastusten, -kisojen ja -kurssien lisäksi myös mm. kerran vuodessa ilmestyvän laadukkaan jäsenlehtemme Siivekkään. Lisäksi tarjoamme verkossa ajankohtaisten tapahtumien ja paikallisten lintu-uutisten sekä viihdyttävien blogien lisäksi materiaalia mm. lintujen tunnistuksen tueksi. Vastaamme ahkerasti mieltä askarruttaviin lintukysymyksiin. Äläkä suinkaan ohita upeaa kuvagalleriaamme, johon taitavat kuvaajamme tallettavat parhaimpia otoksiaan!

Koronavuosi 2020 sai monet ihmiset lähtemään luontoon ja löytämään sen villin kauneuden ja kiehtovuuden. Tämä näkyi monilla luontojärjestöillä ja -yhdistyksillä jäsenmäärän kasvuna. Myös Kuikan pesue kasvoi 384 jäsenestä 414. Kun luontoon ja lintuihin kerran hurahtaa, on se menoa sillä kertaa. Mikäpä olisikaan hienompi tapa päästä nauttimaan upeiden vuodenaikojemme vaihtelusta ja monipuolisen savolaisen luontomme tarjoamista elämyksistä kuin tehdä se lintuja tarkkailemalla. Jokainen vuodenaika tarjoaa oman vaihtuvan lintukattauksensa, täynnä elämyksiä ja yllätyksiä. Parasta lajissa on, kun koskaan ei voi tietää, mitä kiikareiden eteen seuraavaksi ilmestyy.

Tervetuloa mukaan harrastukseen myös vuonna 2021! Lintupaikoilla tavataan.

Ilkka Markkanen – Jalohaikara 31.8.2020 Maaninka, Mustavirta

Tervetuloa lintukursseille!

Mika Räisänen – Pyrstötiainen 25.2.2020 Maaninka

Sisä-Savon kansalaisopisto järjestää lintukurssin 17.1.-7.3. Vesannon kirjaston kokoustilassa sunnuntaiaamuisin klo 9-12. Kurssilla tutustutaan noin 100 alueella yleisimmin tavattavaan lintulajiin. Kurssi sisältää teoriatuntien lisäksi yhden maastoretken. Kurssilla on vielä runsaasti tilaa ja ilmoittautua tulee viimeistään 11.1! Lisätietoa ja ilmoittautumiset kansalaisopiston verkkosivuilla.

Kuopion kansalaisopistolla järjestetään 3.2.-7.4. lintukurssi, jolla tutustutaan tavallisimpiin lintuihin ja niiden ääniin, lintuharrastukseen yleensä sekä Pohjois-Savon parhaimpiin linturetkikohteisiin. Oppitunnit pidetään keskiviikkoisin klo 17.30-19.30 ja kurssin päättää retkipäivä. Kurssilla on vielä tilaa! Lisätietoa ja ilmoittautumiset kansalaisopiston verkkosivuilla.

Molemmilla kursseilla opettajana toimii Liisa Tolvanen. Lue alla olevista linkeistä kokemuksia viime vuoden kursseilta!

Tervetuloa!