Palaa kohteeseen Lintuharrastus

Havainnoi huomaavaisesti

Kaarina Heiskanen – Merilahti, Maaninka 3.10.2019

Linnuista kiinnostuneiden vuoden kohokohdan alkaessa on hyvä muistuttaa, kuinka lintuja havainnoidaan huomaavaisesti. Kaiken toiminnan perustana on, ettei lintujen hyvinvointi saa koskaan vaarantua. Muista retkeillessäsi siis seuraavat ohjeet:

• Lintuja ei saa turhaan häiritä. Älä mene liian lähelle lintuja, jotteivat ne joudu keskeyttämään toimiaan ja pakenemaan. Käytä kiikareita ja/tai kaukoputkea. Älä myöskään ahnehdi kuvatessa. Erityistä varovaisuutta on noudatettava pesimäaikaan, jolloin tapahtuva häirintä on kielletty luonnonsuojelulaissakin. Emolintujen varoittelu on hyvä merkki, poistu silloin paikalta. Saarissa, luodoilla ja rantaniityillä liikkumista pesimäaikaan on vältettävä. Osa pesäpuista on rauhoitettuja, kuten suurten petolintujen pesäpuut. Myös muutonaikaiset levähdyspaikat ovat linnuille tärkeitä.
  • Kunnioita lintujen yksityisyyttä. Älä käytä valolaitteita, äänihoukuttimia tai muita atrappeja lintujen houkutteluun.
  • Auta vahingoittunutta tai sairastunutta lintua. Kyseessä on jokaisen velvollisuus. Varmistu kuitenkin ensin, että lintu varmasti tarvitsee apua, esim. maastosta löytyneet linnunpoikaset ovat harvoin avun tarpeessa.

Lisäksi on tärkeää huolehtia elinympäristöjen hyvinvoinnista. Vältä siis herkän maanpinnan kuluttamista (mm. jäkäläpeite) käyttämällä polkuja, pitkospuita tms., älä roskaa, tee pönttöjä varsinkin talousmetsiin (muista pyytää maanomistajan lupa) ja kunnioita luonnonrauhaa, älä siis mekasta tai vahingoita mitään.

Huomioi myös muut luonnossaliikkujat, älä häiritse, ole kohtelias ja anna muillekin mahdollisuus nähdä samat linnut. Hyvin tärkeää on muistaa huomioida maanomistajat, älä siis liikuskele pihoilla, kiikaroi/kuvaa ikkunoihin tai ihmisiin päin äläkä kulje viljelyksillä kasvien missään kasvuvaiheessa. Auto pitää pysäköidä niin, ettei se ole muiden tielläliikkujien esteenä. Perehdy jokamiehenoikeuksiin.

Jos huomaat epäkohtia, valista muita ja tee se kohteliaasti. Ilmoita havaintosi muidenkin iloksi ja hyödyksi, mutta ole tarkka harvinaisten tai uhanalaisten lajien pesintöjen kanssa, välitä niistä tieto vain lintuyhdistykselle tai viranomaisille. Kerro havaitsemastasi epäkohdasta, mm. luonnonsuojelurikkomuksesta poliisille ja ympäristöviranomaisille. Voit myös ilmoittaa eteenpäin, jos huomaat epäkohdan jollain retkeilyalueella, esim. pesintää häiritsevän polun sijainnin.

Katso myös nämä artikkelit:

Lisätietoja lintuystävällisestä toiminnasta löydät BirdLifen sivulta