Kuikan kaiun 25.1.2023 kuulumiset

Aarne Hagman – Käpytikka, harmaapäätikka ja talitiainen 2021

Vuoden ensimmäisessä Kuikan kaiussa ke 25.1. käsiteltiin BirdLife Suomen Tunnista 100 lintulajia -haastetta. BirdLife Suomen sivuilta löytyvät kattavat ohjeet haasteen suorittamiseen sekä paljon materiaalia lintujen tunnistamiseen. Haasteen eri sarjoista löytyy sopivasti purtavaa kokeneemmallekin harrastajalle, esim. kuvaussarjan 100 valokuvattua lintulajia yhden kalenterivuoden aikana on mukavasti haastava. Yhdistysten kotisivuilta löytyvät kunkin alueen opastetut retket, joita kannattaa hyödyntää oman lajimäärän kerryttämiseen.

Tämän talven lintutarjonnasta nousi esiin olematon pihlajanmarjasato ja sitä kautta marjalintujen vähyys. Myös käpysato on vaihteleva, vaikuttaen tiettyjen lajien esiintymiseen. Metsätiaisten ja varpusten voimakas alamäki on näkynyt varsinkin talvilintulaskennoissa. Tänä talvena ovat yllättäneet iloisesti teerien ja punatulkkujen suuret parvet. Harmaapäätikat ovat tulleet jäädäkseen, niitä voi nähdä ruokinnoilla useampia kerrallaan. Pöllöjen soidinääntelyt alkavat pikkuhiljaa, varsinkin huuhkaja voi huhuilla jo tammikuussa. Tiirasta löytyy huuhkajan äänihavaintoja jo mm. Kuopion Savilahdesta ja Hiltulanlahdesta. Sydäntalven kääntyessä kevättalveen kannattaa pöllöjä kuulostella iltaisin ja öisin varsinkin kirkkaalla, tyynellä ja lauhalla säällä. Pöllöt ääntelevät muulloinkin, mutta epäsuotuisat olosuhteet heikentävät kuuluvuutta.

Kaiussa keskusteltiin myös tulevan viikonlopun Pihabongauksesta ja siihen liittyvistä Kuikan opastuksista Kuopiossa, Iisalmessa ja Varkaudessa. Muita yleisiä ruokintapaikkoja löytyy mm. Kuopion Silmäsuolta jäteaseman nurkilta sekä Pilpan lähettyviltä.