Retkiblogi: Pihabongausta Kuopiossa 28.1.2023

Lintuyhdistys Kuikan ja Kuopion Luonnonystäväin Yhdistyksen lintukerhon yhteinen Pihabongaus-tapahtuma Isolla hautausmaalla kokosi mukavan joukon talvilinnuista kiinnostuneita. Tapahtuma järjestettiin klo 9 ja 10 lähdöin pääportilta. Oppaina olivat Mervi Hyvönen, Ilkka Markkanen, Eelis Rissanen ja Liisa Tolvanen. Tapahtuma oli suosittu ja siihen osallistui yhteensä 40 henkilöä.

Liisa Tolvanen – Pihabongaus 28.1.2023 Ensimmäinen lähtö alkaa

Aamupäivän sää Kuopiossa oli pilvinen ja tuulinen pienen pakkasen kipristellessä varpaita. Aamun ensimmäinen kierros alkoi päivän hiljalleen valjetessa. Yleisesittelynä tämän talven linnustoa voi kuvata sanalla niukka. Marja- ja siemenlintuja ei juurikaan ole näyttäytynyt. Sama ilmiö väritti Pihabongaus tapahtumaa. Lajit ja yksilömäärät jäivät viimevuotisista reilusti. Hautausmaan ruokinnat olivat kuitenkin koonneet tali- ja sinitiaisia, pikkuvarpusia, viherpeippoja, kesykyyhkyjä ja vihervarpusia liepeilleen, ettei retkeltä ihan ilman lintuhavaintoja tarvinnut palata.

Tiaiset aloittelivat jo kevätlaulua ja aina silloin tällöin saimme siitä ääninäytteitä. Viherpeipot ääntelivät ja jo muutama keväinen surina antoi tuntumaa tulevasta. 12 punatulkun parvi seisahtui näkösälle syömään vaahteran siemeniä. Käpytikat lentelivät alueella ja välillä jäivät syömään ja kiipeilemään puiden latvuksiin. Tuttu tiukka tik-ääni paljasti missä suunnassa tikka liikkui.

Liisa Tolvanen – Pihabongaus 28.1.2023 Toinen lähtö tarkkailemassa lintuja

Aamun ensimmäisen kierroksen lajimäärä oli 11 ja toisen kierroksen 14, yhteensä havaitsimme 15 lajia. Vuosi sitten kokonaislajimääräksi tuli 20. Harvinaisempien havaintojen listalle tulivat tällä kertaa kuusitiainen, hippiäinen ja puukiipijä.

Ohessa koko lajilista. Listalla merkinnät siitä millä kierroksella laji tuli havaittua, jos merkintää ei ole laji on havaittu molemmilla kierroksilla.

1. käpytikka
  2. kesykyyhky
  3. talitiainen
  4. sinitiainen
  5. kuusitiainen (2)
  6. puukiipijä (2)
  7. närhi
  8. harakka
  9. varis
  10. vihervarpunen
  11. viherpeippo
  12. pikkuvarpunen
  13. punatulkku
  14. keltasirkku
  15. hippiäinen (2)

Iisalmessa järjestetty tapahtuma houkutteli mukaan 8 henkilöä. 12 lajia havaittiin, joista parhaimpina räkättirastas ja mustarastas. Varkaudessa 5 osallistujaa ja 9 lajia.

Liisa Tolvanen