Kelloniemi ja Pirttiniemi

Näiltä molemmilta paikoilta on laaja näkymä Kallaveden yli pohjoiseen ja siksi ne ovat hyviä paikkoja etenkin syysmuuton seurantaan.
Niemenkärjet kokoavat muuttavia tai vaeltavia pikkulintuja. Rannan puskista voi tavata mielenkiintoisiakin lajeja ja Kallavedellekin kannattaa kiikaroida.

Kelloniemi

Kelloniemi on Kuopion keskustan koillispuolella sijaitseva niemen kärki, jossa on toimimaton öljysatama.
Sen luoteispuolella on on lääkärihelikopterin tukikohta.
Autolla kannattaa tulla Kellonimen kautta Kellonkiertoa pitkin, öljysäiliöt myötäpäivään kiertäen.
Auton voi jättää Mastotien mutkaan, ennen kuvassa näkyvää riimua.

Toinen paikka, minne auton voi jättää on Kellonkierron ja Hakalahdentien risteyksen seutu.
Siinä on kieltomerkkejä, mutta niistä ei ns. tarvitse välittää, koska siitä lähtevää tien pohjaa voi ihan vapaasti kulkea ja se on varsin suosittu ulkoilureitti, myös koiran kanssa kulkijoille.
Sitä kautta kävellessä kannattaa tutkailla aidan ja rannan välissä olevia pusikoita.

Kuopio; Kelloniemi 16.9.2021; Kuva: Aarne Hagman

Pumpulle menevän maalaiturin reunoilla on jo pientä, näkyvyyttä estävää puustoa. Sen kärjestä on vapaat näkymät.
Sementtilaitureille ja muihinkin rakenteisiin ei kannata mennä seikkailemaan.

Kuopio; Kelloniemi 16.9.2021; Kuva: Aarne Hagman

Pirttiniemi

Pirttiniemen satamaa hallinnoi Kuopion Pursiseura. Sinne voi vapaasti mennä lintuja tarkkailemaan ottaen huomioon tässä olevat ohjeet.
Aallonmurtajilla on hyvä staijata .
Kelluvilla laitureilla kulkua pitää välttää.

Alueelle pääsee päiväsaikaan. Alue on suljettu puomilla klo 21:00 – 07:00 eli jos on autolla tullut alueelle pitäisi muistaa poistua ennen klo 21:00. Autot voi pysäköidä esimerkiksi Luotsi-toimintakeskuksen eteen.
Aallonmurtajille on sallittu vain huoltoajo.

Keväisin ja syksyisin veneiden lasku- ja nostoaikoihin tulee välttää liikkumista telakointiin tarkoitetuilla alueilla.
Mikäli tulee autolla kyseisinä aikoina, kannattaa kysyä sen hetken tilanne ja pysäköintiohjeet Kuopion Pursiseuran satamamestarilta puh. 0400 571382.

Honkalahti ja sen länsirannan pusikot kannattaa tarkistaa.

Kuopio; Pirttiniemi 16.9.2021; aallonmurtajalta; Kuva: Aarne Hagman