Tervetuloa vuoteen 2023 Kuikan parissa

Petri Kuhno – Pikkumerimetso 22.7.2022 Siilinjärvi, Musti
Matti Hakkarainen – Punajalkahaukka 22.8.2022 Maaninka, Tavinsalmi
next arrow

Muistellaanpa ensin vanhoja. Vuosi 2022 oli Lintuyhdistys Kuikan ensimmäinen toimintavuosi rekisteröityneenä yhdistyksenä. Koronavuosien jälkeen palattiin lähemmäs normaalia toimintaa, ja pääsimme järjestämään retkiä, torniopastuksia sekä kisoja, joihin kertyi kiitettävästi osallistujia. Yhdistyksemme jäsenmäärä kasvoi komeasti, nyt meitä on 468. Kuikan kaiku -keskusteluillat käynnistyivät ja jäsenlehti Siivekäs ilmestyi totuttuun tapaan. Kuikka avusti paikallisia toimijoita, kun lintutornit Keiteleen Keskimmäisellä ja Iisalmen Keskimmäisellä peruskorjattiin ja Maaningan Mustavirralle nousi uusi, upea lintutorni. Riistaveden Keskimmäiselle valmistuivat uudet pitkospuut. Kannustimme jäseniämme lintulaskentoihin sekä kuluneena vuonna käynnistyneeseen pesimälinnustomme atlaskartoitukseen. Mahtuipa vuoteen 2022 lintuharvinaisuuksiakin. Heinäkuussa Siilinjärvellä Yaran alueella tavattiin Suomen ensimmäinen pikkumerimetso, keväällä Varkaudessa vieraili Pohjois-Savon ensimmäinen mustanmerenlokki ja alkusyksystä ihailtiin punajalkahaukkojen rynnistystä.

Vuonna 2023 toimintamme jatkuu tuttuun tapaan. Valtakunnallisten tapahtumien lisäksi tarjoamme paikallisia kisoja, ralleja ja opastettuja retkiä, joihin kuuluvat nyt myös matalan kynnyksen 100 lintulajia -retket. Tulevat tapahtumat löytyvät kotisivujemme tapahtumakalenterista. Kuikan kaikuihin pääsee osallistumaan aina kuukauden viimeisenä keskiviikkona. Lintulaskennat jatkuvat, lisäksi rohkaisemme kaikkia kynnelle kykeneviä jatkamaan atlashavaintojen ahkeraa kirjaamista.

Yhdistyksemme puheenjohtajana jatkaa Eelis Rissanen, muut toimihenkilöt yhteystietoineen löytyvät kotisivujemme toimihenkilöt-sivulta. Lintu- tai yhdistysasioita koskevissa kysymyksissä voi laittaa viestiä joko asiasta vastaavalle henkilölle, Kuikan hallitukselle osoitteeseen hallitus@lintuyhdistyskuikka.net tai kotisivujemme palautetta Kuikalle -sivun kautta. Kotisivujen ohella välitämme tietoa Facebook-sivuillamme, sähköpostilistallamme (liittymisohjeet) sekä Whatsapp-ryhmässämme. Jos et ole vielä jäsen, mutta mieli tekisi päästä mukaan luonnosta ja linnuista välittävään, lupsakkaan ja asiantuntevaan yhteisöön, käväise Liity jäseneksi -sivullamme ja vuosi 2023 alkaa vieläkin paremmissa merkeissä!