Retkiblogi: Muutonseurantaa Ruokojärvellä osa 2

Sanna Hakkarainen – Ruokojärven retkeläisiä evästauolla 28.4.2024

Retkipäivän aamu oli paljon keväisempi kuin viikkoa aiemmin. Takatalven rippeetkin olivat sulaneet ja kevyt etelätuuli helli muutonseuraajia. Yöllä oli satanut ja viimeiset pisarat kuivuivat polunvarren pajunkissoissa.

Liisa Tolvanen – Pajunkissat Ruokojärvellä 28.4.2024

Lumi oli rannalta sulanut, mutta tulvavesi oli vielä korkealla.

Liisa Tolvanen – Ruokojärvi 28.4.2024

Järvellä oli telkkiä, isokoskeloita, taveja, haapanoita ja sinisorsia. Tukkasotkien parvi köllötteli keskellä järveä. Uivelopariskuntia oli useampia, silkkiuikut olivat jo pesänrakennuspuuhissa. Kaulushaikara teki tornin editse hienon ohilennon ja puhalteli ruovikon piilosta pitkin aamupäivää. Kuikka kävi esittelemässä sukellustaitojaan pitkin järveä.

Pekka Nykänen – Tukkasotkat 28.4.2024 Ruokojärvi

Nokikanapari piilotteli järven eteläpäässä ja valkoviklo huutelivat järven takana. Suokukko oli liittynyt valkoviklon seuraan ja ne lensivät siipi siivessä tornin eteläpuolelta. Nämä olivat uusia lajeja viikon takaiseen tilanteeseen verrattuna.

Petolintujen listalla toistuivat tutut haarahaukka, ruskosuohaukat, sääksi, hiirihaukka ja merikotka. Haarahaukka jatkoi risujen kuskaamista vastarannan saareen.

Pekka Nykänen – Haarahaukka 28.4.2024 Ruokojärvi

Metsähanhien pieniä muuttoparvia lensi useita ja puolta päivää lähestyttäessä valkoposkihanhien parvia kulki tornin ohitse sekä etelään että pohjoiseen. Kaksi tundrahanhea lensi tornin yli kohti etelää.

Päivän sää oli mitä parhain retkeilyyn ja muuttoa seuraamassa kävi ilahduttavan iso joukko. Myös pienemmät retkeilijät viihtyivät. Aamupäivän aikana havaittiin 37 lajia ja vieraita tornilla kävi 35, joista 9 oli lapsia.

Sanna Hakkarainen – Pojat ”ongella” Ruokojärven rannalla 28.4.2024

Päivän lajilistalle saatiin seuraavat lajit: laulujoutsen, metsähanhi, tundrahanhi, valkoposkihanhi, haapana, tavi, sinisorsa, jouhisorsa, tukkasotka, telkkä, uivelo, isokoskelo, kuikka, silkkiuikku, kaulushaikara, merikotka, ruskosuohaukka, hiirihaukka, sääksi, nokikana, kurki, töyhtöhyyppä, kuovi, suokukko, valkoviklo, kalalokki, harmaalokki, sepelkyyhky, käpytikka, västäräkki, mustarastas, räkättirastas, pajulintu, närhi, korppi, peippo, pajusirkku.

Liisa Tolvanen – Leskenlehdet Ruokojärven parkkipaikka 28.4.2024

Päivä lämpeni niin paljon, että puolen päivän jälkeen leskenlehdet olivat avanneet kukat parkkipaikalla.

Liisa Tolvanen