Muuton juhlaa Puutossalmessa 24.9.2022 klo 7:30-11:00

Syksyinen aamu valkeni hataran pilviverhon kirjavoidessa taivaanlakea. Järven pinta lepäsi tyynenä
odotellen päivän kirkastumista. Aurinko pilkisti pilvien raosta kohta klo 7 jälkeen, kun ensimmäiset
muuton tarkkailijat paikalle saapuivat.

Aamu oli tyyni ja kaunis. Kuva: Liisa Tolvanen

Paikalliset linnut oli nopeasti tarkastettu, kuikkia uiskenteli lahdella ja kaikkiaan niitä laskettiin näkyvillä samaan aikaan 22 yksilöä. Neljä joutsenta ruokailemassa etelän puolella, 3 merimetsoa kivillä, neljä tavia ja kaksi telkkää. Parkkipaikan puissa sini- ja talitiaisia, 7 västäräkkiä juoksenteli tiellä, tiltaltti ja pajusirkku rantapuskissa. Palokärki, käpytikka ja harmaapäätikka antoivat äänimerkeillä paikallaoloilmoitukset.

Heti aamun valjettua ilmaantui muuttavaien vesilintujen parvia horisonttiin. Yhteistä parville oli, että ne lensivät kaukaa ohitse. Onneksi parvia meni kuitenkin sellaiselta etäisyydeltä, että lajimäärityskin kaukoputkella onnistui. Suurin osa vesilintuparvista oli haapanoita ja jouhisorsia. Haapanoita oli klo 11 mennessä mennyt n. 600 ja jouhisorsia n.300. Vesilintuparvista kaukoputkella tavoitettiin 3 lapasorsaa. Tukkasotkia nähtiin yhteensä 9 lintua kahdessa parvessa, samoin alleja kaksi parvea yhteensä 11 lintua ja isokoskeloista yhteensä 6 nämäkin kahdessa parvessa.

Valkoposkihanhia meni lopulta runsaasti. Kuva: Matti Hakkarainen

Aamulla hanhimuutto oli hiljaista ja 23 sepelhanhen parvi herkisti aistit. Myöhemmin vielä yksinäinen sepelhanhi ylitti salmen läheltä katsojariviä. Päivän valjettua taivaan rantaan piirtyi muuttavien hanhien parvia. Osa hanhiparvista meni niin kaukana, että lajimääritys jäi AB tasolle. (A= anser hanhi, B on branta hanhi). Tällaisia väljän määrityksen hanhia muutti arviolta n. 70. Harmaahanhi määrityksen sai 9 linnun parvi. Valkoposkihanhia kertyi n.330 havaituissa 7 parvessa.

Kahlaajista Puutosalmen ohittivat ensin 5 suosirriä, nimeään huuteleva yksinäinen tylli, yksinäinen kapustarinta ja 4 tundrakurmitsaa. Aamu ei ollut parasta petolintujen muuttoaikaa ja näimme vain ampuhaukan ja varpushaukan.

Sää muuton seurantaa oli erinomainen, tyyni ja puolipilvinen. Tapahtuma kokosi 22 lintujen ystävää seuraamaan luonnon tarjoamaa näytelmää. Aamuinen esitys eteni vaihtelevalla tempolla pitäen kuitenkin vireen hyvin yllä. Korona ajan jälkeiset yhteiset kokoontumiset saavat vielä entistä suuremman arvon. Oppaina paikalla olivat retkikummit Ilkka ja Liisa. Ilkan vastatessa tarinoiden ja juttujen kerronnasta Liisan kirjatessa havaintoja pieneen mustaan kirjaan.

Puutossalmi Openin lupsakkaa meininkiä. Kuva: Liisa Tolvanen
Haapanoita ja jouhisorsia; Puutossalmi 24.9.2022; Juha Koponen