Kuikan kesäralli 3.7.2022

Harri Holopainen – Tikli 9.4.2022 Varkaus

Sunnuntaina 3.7. järjestetään uusi Kuikan kesäralli (12 h), jossa saa päivän aikana vapaasti valita kilpailuajanjakson. Kesärallin tavoitteena on edistää lintuatlasta ja kerätä havaintoja pesimälinnustosta. Vielä ehtii mainiosti laittamaan joukkueen kasaan, tervetuloa mukaan!

Rallin säännöt

1§ Alue ja aika. Alueena on Rautavaaran, Sonkajärven ja Vieremän kunnat. Kilpailuaika on 3.7.2022 vapaasti valittava 12 tunnin jakso.

2 § Joukkuekoko on 1 – 4 henkilöä. Kaikki liikkumisvälineet ovat sallittuja, mutta rallin aikana saa käyttää vain yhtä moottorikäyttöistä ajoneuvoa. Joukkueiden on ilmoittauduttava viimeistään 30.6. klo 20 mennessä Liisa Tolvaselle (liisatolvanen85@gmail.com tai viestillä 040 5860 790). Ilmoittakaa myös joukkueen nimi ja kaikki sen jäsenet. Jos haluat kisata joukkueessa, voit kysellä kisavastaavalta olisiko jossakin joukkueessa paikkoja vapaana. Ilmoittaudu siinä tapauksessa hyvissä ajoin! Joukkueesta yli puolen on TUNNISTETTAVA laji (esim. kahdesta kahden, kolmesta kahden jne..) Joukkue ei saa käyttää avustajia. Joukkue saa kuitenkin kysyä vihjeitä kohtaamiltaan henkilöiltä, ei kuitenkaan esim. puhelimella. Joukkue saa kokoontumisensa jälkeen liikkua vain yhdellä moottoriajoneuvolla, lihasvoimin tai julkisin kulkuneuvoin kisan ajan. Tämä ei tarkoita, että kokoonnutaan esim. vasta klo 12 ja sitä ennen lintuja haetaan kahdella autolla.

3 § Pisteiden laskenta. Havaittu laji tuottaa yhden pisteen. Mikäli pistemäärä kahden tai useamman joukkueen kesken on sama, ratkaisevat järjestyksen: 1. ässälajien määrä 2. viimeisen lajin kellonaika, se joukkue, jolla on enemmän ralliaikaa jäljellä voittaa. (Merkitse siis havaintojen kellonaikoja muistiin etenkin rallin lopulla!) Rengastustarkoituksessa pyydystetystä tai siirretystä linnusta ei saa yhtään pistettä.  Tiedossa olevat tapaukset ilmoitetaan Tiirassa ja Kuikkalistalla etukäteen.

4 § Suojelunäkökohdat. Atrapin käyttö on kielletty (audiolaite, pyypilli). Pinnapilli on sallittu. Kännykän käyttö joukkuetovereiden paikalle kutsumiseksi on sallittua. Lintuja saa “kompata”, mutta niitä ei saa tahallaan karkottaa tai häiritä (petolintujen pesät pitää jättää rauhaan). Lintuja ei saa tunnistusmielessä valaista lampulla tai auton valoilla. Linnun voi määrittää auton valoissa, jos sen ajettaessa havaitsee esim. tienpenkalla.

5 § Tiiran yhdistyskäyttäjät. Yhdistyskäyttäjät eivät saa rallissa käyttää hyväkseen salattuina ilmoitettuja havaintoja. Tämä ei kuitenkaan estä normaalia retkeilyä hyviksi tiedetyillä lintupaikoilla. Jos siis joku ilmoittaa lajin salattuna vaikkapa Hankalammelta, yhdistyskäyttäjäkin saa siellä käydä. Mutta jos joku ilmoittaa vaikkapa salatun kuukkelin mummon mökiltä, missä ei normaalisti retkillä käydä, niin sinne ei yhdistyskäyttäjä tietenkään voi mennä.

6 § Joukkueen tuloksen ilmoittaminen. Joukkueen havaitsemat lajit ilmoitetaan sähköpostilla 3.7. klo 12.00 mennessä osoitteeseen hallitus@lintuyhdistyskuikka.net (yhteyksien puuttuessa tekstiviestillä 040-5860790). Tulostaulukko, jossa näkyvät myös joukkueiden havaitsemat lajit, tulee kotisivuille mahdollisimman pian kisan jälkeen.

7 § Ongelmatapaukset. Kilpailun juryna toimii Kuikan hallitus. Sääntöjen rikkomisesta joukkue saa -10 pistettä.