Konnuskosket- Konnuslahti

Leppävirta; Konnuskosket 1.3.2009; Kuva: Kimmo Laitinen

Konnuskosket sijaitsevat Koiruksen eteläpäässä, 7 km kirkonkylältä pohjoiseen. Konnuksentielle käännytään taajaman pohjoislaidalta Heinävedentieltä. P-paikka löytyy Konnuksen kanavan rannasta. Koskialueella on kolme kanavaa, myllypaikan jäänteet ja laavu, jonne johtavat pitkospuut.
Kulttuurihistoriallisesti merkittävä Konnuksen kanava-alue edustaa Leppävirran parhaita ja helpoiten saavutettavia kevätmuuton seurantapaikkoja. Alueelle kertyy vesi- ja rantalintujen ohella petolintuja ja tikkoja sekä varhaisia hyönteissyöjiä koskikorentopeijaisiin.

Patrick Hublin – Leppävirta, Konnuskoski 31.3.2018

Konnuksen alueelta löytyy aika ajoin mielenkiintoisia erikoisuuksia, kuten pikku-uikku, merimetso, harmaahaikara, allihaahka, mustalintu, merikotka, pikkukajava, lehtopöllö ja virtavästäräkki. Talvisin alueelle kerääntyy koskikaroja ja niiden seurana sukeltelee saukkoja ja minkkejä.
Kanava-alueella on useana vuonna pesinyt viirupöllöpariskunta, joka suhtautuu varsin luottavaisesti ihmisiin. Pöllönpoikaset on silti syytä ohittaa nopeasti.

Konnuslahden muutontarkkailuun houkuttava silta ja peltolinnuston tarkkailuun otollinen Konnuslahden kylä sijaitsevat linnuntietä noin 6 km koskilta itään. Sillalle pääsee kääntymällä Heinävedentieltä Vehmersalmentielle.