Tunnista 100 lintulajia

Vuoden vaihtuessa on jälleen mainio tilaisuus tarttua BirdLife Suomen suosittuun Tunnista 100 lintulajia -haasteeseen, joka on mainio tapa tutustua maassamme esiintyviin lintuihin ja lintuharrastukseen sekä oppia uutta ympäröivästä luonnosta. Haasteessa on tarkoitus tunnistaa sata lintulajia Suomessa kalenterivuoden aikana. Mahdollisuuksia havaintoihin riittää, pesiihän Suomessa noin 250 lajia ja kaikkiaan lajeja on havaittu yli 480. Sata lajia sisältää sopivasti haastetta ja nälkähän kasvaa tunnetusti syödessä.

Kyseessä ei ole kilpailu vaan henkilökohtainen haaste, jossa on oiva mahdollisuus kehittyä vuosi vuodelta. Haasteessa on neljä sarjaa (perinteinen-, eko-, kuvaus-, ääni- sekä lasten ja nuorten sarja), joista voi valita itselleen mieluisimman tai osallistua vaikka kaikkiin. Osallistuminen tapahtuu ilmoittamalla havainnot BirdLife Suomen sivuilta löytyvällä näppärällä verkkosovelluksella.

Apua haasteeseen löydät runsaasti kotisivuiltamme. Seuraa tapahtumakalenterista mahdollisia lintuopastuksia, retkiä ja kursseja sekä käy tutustumassa mm. seuraaviin sivuihin:

Muistetaan havainnoida huomaavaisesti. Onnea matkaan!