Tunnista 100 lintulajia

Tammikuu alkaa olla kohtapuoliin taputeltu, joko olet muistanut aloittaa BirdLife Suomen suositun 100 lintulajia -haasteen? Haasteen tavoitteena on nähdä tai kuulla kalenterivuoden aikana 100 eri lintulajia Suomessa. Lajeja meillä pesii noin 250, ja kaikkiaan meillä on havaittu yli 480 lajia. Ei haittaa, vaikka tavoitetta ei heti saavuttaisi, parasta haasteessa on uusien lintulajien kohtaaminen, tunnistaminen ja oppiminen. Alussa voi yllättää, miten paljon lajeja lähiluonnosta löytyykään! Haasteen voi räätälöidä mieluisekseen eri kategorioiden mukaan, joita ovat: perinteinen sarja, ekosarja, kuvaussarja, äänisarja, lasten ja nuorten sarja sekä atlassarja.

Osallistuminen tapahtuu kirjaamalla havainnot BirdLife Suomen sivuilta löytyvällä verkkosovelluksella. Sovellus toimii samalla kätevästi havaitsemiesi lajien muistilistana.

Tavoitteen saavuttamista voi helpottaa osallistumalla Lintuyhdistys Kuikan järjestämille opastuksille ja retkille. Seuraa tapahtumakalenteriamme, se päivittyy kevään edetessä. Lisäksi tiedotamme kaikista opastuksista eri viestintäkanavillamme. Kunhan kevät etenee, kannattaa lintutornilla nykäistä hihasta ja kysäistä, mitä kuuluu, mitä näkyy? Näin lajilista karttuu varmasti – ja hauskasti!