Toinen lintuatlaskevät alkamassa

Pirjo Manninen – Varpuspöllö 5.2.2023 Kuopio

Vuosina 2022-2025 kartoitetaan Suomen pesimälinnusto neljättä lintuatlasta varten. Lintujen pesimävuoden aloittavat jo nyt pikkukäpylinnut, ja pian seuraavat perässä isokäpylinnut. Pöllöt aloittavat soidinääntelynsä ja tikat reviiriensä rummuttelun. Ennen pesimävarmuusindeksin kirjaamista on muistettava varmistaa, että laulavalla linnulla on varmuudella pesimäaika käynnissä.

Kevään linturetkiä suunniteltaessa kannattaa käydä tarkistamassa lintuatlaksen tulospalvelusta kunkin lajin, ruudun sekä yhdistyksen toimialueen selvitysaste. Sieltä saa retkilleen selkeät tavoitteet, mitä ja mistä kannattaa hakea. Tavoitteena on saada atlasruutujen selvitysaste tyydyttäväksi. Kuikan alueelta 65% ruuduista on vasta satunnaishavaintoja, kun tyydyttäviä ruutuja on alle 12%.

Varmistetut pesinnät nostavat selvitysastetta nostavat tehokkaasti, mutta myös alemmat pesimävarmuusindeksit (esim. laulavat linnut) kannattaa merkitä, jos varmistettua pesintää ei myöhemmin havaitakaan.

Kuikan alueen tulossivu