Seuraa pohjoissavolaisen sääksen pesää livekamerassa

Mika Räisänen – Sääksi 31.5.2020 Tervo (Kuva ei liity pesäkameraan)

Voit nyt seurata sääksen pesän mielenkiintoisia tapahtumia Kuikan sivulla

Tätä kirjoitettaessa 4.6.2020 odotellaan esimmäisten poikasten kuoriutumista. Munia on pesässä kolme.
Heti alkaa poikasten ruokkiminen ja siinä yhteydessä voit seurata koiraan ja naaraan työnjakoa sekä emon tekniikkaa, kun se repii kalaa poikasille suupaloiksi.
Voit tutkailla pesään tuotujen kalojen lajia ja arvioida niiden kokoa.

Heti pienestä pitäen poikasten keskinäisissä suhteissa on huomioitavaa ja niiden varttuessa ruokailutilanteissa tapahtuu mielenkiintoisia muutoksia.

Ensimmäiset kävely-yritykset ja siipien kokeilut ovat osin ihan hupaisaakin seurattavaa.
Näet myös, miten pesän kunnosta ja hygieniasta pidetään huolta.
Heinäkuun puolella poikaset alkavat syödä jo itse ja silloin käydään kovaa kisaa siitä, mikä poikanen emon tuoman kalan saa.

Sitten joskus heinäkuun loppupuolella tai elokuun alussa poikaset tekevät ensimmäiset lentoyritykset ja lentävät jo pesästä ajoittain pois.
Lopulta koittaa hetki, kun pesä tyhjenee ja sen asukkaat häipyvät muuttomatkalle.

Kameraa voit seurata tällä sivulla, jossa on myös lisätietoa asiasta:

Aarne Hagman