Puheenjohtajan porinat: Nautitaan keväästä!

Yksinäinen teerikoiras uhitteli välillä myös metsäjäniksille
Kuva: Eelis Rissanen

Maailmantilanne on puhuttanut tavallista enemmän viimeisen kahden vuoden ajan. Ensin seurattiin koronapandemiaa ja uutisointia siitä. Helmikuussa tilanne muuttui yhdessä yössä ja nyt uutisten pääotsikoissa on ollut Ukrainan sota ja sen aiheuttamat kärsimykset ja raakuudet. Tällaisessa tilanteessa me uppoudumme helposti seuraamaan uutisia. Näihin hetkiin ja tilanteisiin tarvitaan myös muuta ajateltavaa.

Lintuja voi harrastaa läpi vuoden, mutta silti kevät on yksi lintuharrastajan parhaimpia vuodenaikoja. Kävin tänään retkellä Maaningan perinteisillä kohteilla Lapinjärvien ympäristössä ja Mustavirran ympäristössä. Vaikka pelloilla onkin vielä reilusti lunta, harvoilla pälvillä sekä sulilla vesialueilla oli mukavasti nähtävää. Töyhtöhyyppiä ja kuovia oli useita hyvän kokoisia parvia. Hanhiakin näkyi monin paikoin. Rastaita ja pienempiä lintuja oli vielä vähän.

Lintujen lisäksi näkyy luonnossa kaikkea muutakin. Pieni-Lapinjärven jäällä kulkenutta kettua oli myös mielenkiintoista seurata. Lintuharrastajiakin oli mukavasti liikkeellä. Itselleni lintuharrastuksessa on tärkeää myös toisten harrastajien kohtaaminen, on mukava vaihtaa kokemuksia havaituista linnuista ja monista muistakin asioista.

Retkipäivän jälkeen jää aina pohtimaan mikä oli päivän mielenjäävin havainto. Pienen pohdinnan jälkeen tämän päivän mielenkiintoisin ja sykähdyttävin havainto oli heti aamusta peltoalueella soidintanut yksinäinen teeri, joka omien lajitovereiden puuttuessa uhitteli välillä metsäjäniksille. Pellon reunan lähipuissa oli toki ruokailemassa muutamia naarasteeriä. Itselleni linturetket ovat tärkeä voimavara, joiden ansiosta jaksaa arjessa. Retkeillään ja nautitaan keväästä, sitä me tarvitsemme kaikki!

Eelis Rissanen