Pihabongauksen oheistapahtuma Isolla hautausmaalla 29.1.2022

Harakka on yksi Pihabongauksen peruslajeja. Kuva: Eelis Rissanen

Lintuyhdistys Kuikan ja Kuopion Luonnonystäväin Yhdistyksen lintukerhon yhteinen tapahtuma Isolla hautausmaalla onnistui sekä sään, lintujen että osallistujien osalta. Tapahtuma järjestettiin klo 9-12 ja liikkeelle lähdettiin tasatunnein pääportilta. Näin saatiin tehtyä kolme erillistä tunnin pikkuretkeä hautausmaan ruokintapaikoilla. Oppaina olivat Mervi Hyvönen, Liisa Tolvanen ja Eelis Rissanen. Tapahtuma oli suosittu ja siihen osallistui yhteensä 47 henkilöä.

Tapahtuman osallistujia. Kuva: Liisa Tolvanen

Aamulla yhdeksältä juuri aamun valjetessa taivas värjäytyi punahehkuiseksi. Pakkasta oli -8 astetta ja tuuli kävi etelästä. Hautausmaan jykevät puut suojasivat kuitenkin tuulelta eikä tuuli retkiämme häirinnyt. Talitiaiset ja sinitiaiset pitivät sirputustaan koko aamun ruokintapaikkojen läheisyydessä. Myös naakat, harakat, närhet ja varikset ilmaisivat läsnäolonsa kukin omalla äänellään. Punatulkkujen vihellykset, viherpeippojen liverrys ja vihervarpusten vaimeampi jutustelu ruokailun lomassa ilahduttivat retkeilijöitä. Vihervarpusia näyttäytyikin parhaimmillaan n. 40 linnun parvi. Käpytikkojen naputtelu ja aloitteleva into rummutella antoi toisenlaista äänimaisemaa. Iso ilon aihe oli koivun latvuksesta havaittu pikkutikka naaras. Tämä pienin tikkamme suosii lehtipuuvaltaisia metsikköjä, mutta ei vierasta myöskään vanhoja puita kasvavaa hautausmaata.

Aamurusko. Kuva: Liisa Tolvanen

Lajimäärät jakaantuivat eri retkillä tasaisesti (15, 16 ja 16 lajia). Kokonaislajimääräksi tuli kaiken kaikkiaan 20 lajia. Harvinaisimpien havaintojen listalle tulivat kottarainen, pikkutikka ja puukiipijä.  Muita mukavia lajeja olivat mustarastas, kuusitiainen ja vihervarpunen. Pihlajanmarjoja on vielä reilusti jäljellä, joka näkyi myös lajimäärässä.

Sää oli havainnointia ajatellen hyvä ja sääennusteessa luvattu lumisade ei vielä ehtinyt näille korkeuksille. Aamupäivän tuntien edetessä pilvipeite paksuni ja lintujen liikehdintä ja laulu vähän vaimenivat. Tämäntyyppisiä tapahtumia pyritään järjestämään myös jatkossa pihabongauksen yhteyteen.

Ohessa koko lajilista. Niiden lajien perässä, joita ei havaittu joka kerta, on laitettu numero kuvaamaan millä kierroksella ko. laji havaittiin. Kierroksia oli siis kolme.

1. käpytikka
  2. pikkutikka (2,3)
  3. kesykyyhky (1,2)
  4. tilhi (2)
  5. räkättirastas
  6. mustarastas (3)
  7. talitiainen
  8. sinitiainen
  9. kuusitiainen
  10. puukiipijä (2,3)
  11. närhi
  12. harakka
  13. naakka
  14. varis
  15. korppi (1)
  16. kottarainen (1)
  17. vihervarpunen
  18. viherpeippo
  19. pikkuvarpunen (2,3)
  20. punatulkku (1,3)

Iisalmessa järjestetty oheistapahtuma houkutteli mukaan 8 henkilöä. 15 lajia havaittiin, joista parhaimpina räkättirastas ja mustarastas.

Liisa Tolvanen, Eelis Rissanen