Kuikan 50-vuotisjuhlakuulumiset

Kuikka 50 v. juhlaväkeä Maaningan Haatalssa 19.5.2024. kuva Matti Hakkarainen

Sunnuntaina 19. toukokuuta juhlittiin 50-vuotiasta Kuikkaa. Juhlapaikaksi oli valikoitunut Maaningan Haatalassa sijaitseva, upealla järvimaisemalla varusteltu Nakurannan kota (kuvassa rantasauna). Aurinkoisesta, lähes kesäisestä säästä pääsi nauttimaan melkein 40 hengen juhlaseurue. Juhlan aluksi maisteltiin avajaismaljat ja yhdistyksemme puheenjohtaja Eelis Rissanen piti avajaispuheen. Seuraavaksi siirryttiin ruokailuun, jonka yhteydessä iloinen puheensorina täytti rannan. Ruokailun jälkeen laskeuduttiin rantasaunan terassille kuuntelemaan otteita Kuikan komeasta historiasta. Hienoa oli, että paikalle oli päässyt myös yksi perustajajäsenistämme.

Yksi päivän kohokohdista oli, kun juhlaa johtanut Eelis pääsi luovuttamaan ansiomerkit seuraaville lintujen ja/tai yhdistyksemme parissa ansioituneelle kuikkalaiselle:

BirdLife Suomen hopeinen ansiomerkki: Aarne Hagman, Mikko Pärssinen, Kalle Ruokolainen, Jorma Tuomainen ja Jyrki Uotila

BirdLife Suomen ansiomerkki: Timo Filipoff, Sanna Hakkarainen, Patrick Hublin, Timo Immonen, Hannu Kärkkäinen, Ilkka Markkanen, Else Mustamo, Pekka Nykänen, Matti Pirskanen, Piia Ratava ja Juha Väätäinen

Lintuyhdistys Kuikka muisti lisäksi erityislahjalla Liisa Tolvasta hänen suuresta, vuosia jatkuneesta ja erittäin monipuolisesta työpanoksestaan.

Palkitut, takarivissä vasemmalta oikealle Piia Ratava, Sanna Hakkarainen, Hannu Kärkkäinen, Timo Immonen, Pekka Nykänen, Patrick Hublin, Juha Väätäinen, Matti Pirskanen ja Aarne Hagman; eturivissä Else Mustamo ja Liisa Tolvanen. Kuva Matti Hakkarainen

Myös Eelis sai vastaanottaa lahjan, kun Kuopion luonnonystäväin yhdistystä paikalla edustanut Pekka Tenhunen lahjoitti Kuikalle paksun pinon Kuopion ja Pohjois-Savon linnusto -suurteoksia (toim. Kalle Ruokolainen, Jukka Kauppinen).

Eelis vastaanottaa Klyy:n lahjoittamat suurteokset. Kuva Matti Hakkarainen

Kun muistamiset oli jaettu, päästiin harrastuksemme luonteeseen kuuluen hieman kisaamaan. Pidettiin 25 minuutin mittainen pinnakisa, jonka voittoon nousi ei-niin-yllättäen kolmen rengastajan poppoo. Kun voittajat olivat poksauttaneet kuohujuomansa, pääsi koko juhlaväki siirtymään kakkukahveille. Juhla päättyi iloiseen seurusteluun, leveisiin hymyihin ja täysiin vatsoihin. Kiitokset kaikille mukana olleille!

Lisäksi kiitokset kaikille Kuikan jäsenille – jäsenet tekevät yhdistyksen.