Tervamäen näkötorni

Sakari Palmio – Tervamäen näkötorni 30.8.2021

Hautolahden kyläyhdistyksen 2010 rakentamasta hulppeasta Tervamäen näkötornista näkee miltei 360 astetta, pieni metsikkö estää ihan täyden nakyvyyden. Hyvä näköala on mm. Nilakan järvelle. Miinusta tornilla on sen normaalia korkeampi yläkaide, mikä välillä haittaa katsottaessa kaukoputkella. Muuten torni on penkkeineen mukavan tilava, joskin tärisee jonkun kiivetessä ylös.

Tornin juurella on komea kota, missä voi paistaa makkaraa ja keittää kahvia. Myös ulkohuussi lisää oleskelumukavuutta.
Ensikokemusten mukaan torni on niin petolintujen kuin pikkulintujenkin muuttoreitillä. Sieltä on havaittu syysmuutolla mm. mehiläishaukkoja ja kalasääskä sekä merikotka. Keväällä mäkeä pitkin kulki pikkulintujen virta.

Tornille pääsee perille saakka autolla: Tervon kirkonkylästä käännytään Äyskoskelle menevälle tielle no 5517. N. kilometrin jälkeen käännytään länteen Tervamäentielle, jota ajetaan n. 2 km ja käännytään oikealle tietä, jossa on näkötornikyltti. Tornille on tätä tietä n. 700 m.

Tuula Vanamo – Tervamäen näkötornista 28.9.2021