Toukokuista tuiskua

Ilkka Markkanen – Kirjosieppo 12.5.2020 Kuopio

Toukokuun toinen täysi viikko käväisi alkuviikosta suorastaan jouluisena ja satunnaiset lumi-, räntä-, rae- ja vesikuurot värittivät loppuviikkoakin. Kuvaajille olosuhteet tarjosivat oivan mahdollisuuden upeisiin otoksiin, tosin linnuista hyönteissyöjät tuskin olivat yhtä mielissään. Vai mitä tuumii kuvan kirjosieppo?

Valkoposkihanhien kevätmuutto oli runsasta ja Maaningan Kinnulanlahdessa aikaansa vietti peräti parituhatta valkoposkea. Tundra- ja metsähanhia oli alkuviikosta edelleen kymmenittäin, seassa yksi tai kaksi lyhytnokkaa, mutta sittemmin näiden matka vaikuttaa jatkuneen. Suokukkoparvien levotonta liikehdintää ja koiraitten komeaa pörhistelyä päästiin seuraamaan lukuisilla pelloilla. Kapustarintojen suurimmat parvet olivat jo jatkaneet matkaa.

Kaarina Heiskanen – Suokukot 12.5.2020 Keskimmäinen, Siilinjärvi

Liekkö Juankoski Here I come ollut vuoden ensimmäisellä harjalinnulla mielessä, kun 12.5. Kuopion koillishaaraan eksyi. Seuraavana päivänä Varkaudessa laulelivat omia säveliään ensimmäinen lehtokerttu sekä kultarinta. Viikon tulokkaiksi ja säiden riepoteltaviksi saapui lisäksi tervapääskyjä ja pikkulepinkäinen. Laulelijoista punavarpusia, sirittäjiä sekä mustapää- ja pensaskerttuja on ehättänyt Pohjois-Savoon muutamia, hernekerttuja on jo monin paikoin. Västäräkit ovat saaneet seuraa keltaisista sukulaisistaan.

Viikon tähdiksi nousivat sinirinnat, jotka pysähtyivät Etelä- ja Keski-Suomeen odottelemaan Lapin kesää, joka paikoitellen lojuu edelleen metrisen hangen peitossa. Onni meille, sillä lapin satakielistä saatiin viikon aikana runsaasti havaintoja pitkin Pohjois-Savoa.

Kari Hänninen – Sinirinta 14.5.2020 Siilinjärvi