Lintutornin avajaiset Keskimmäisellä Lahnasjärvellä Keiteleellä 3.9.2022

Keiteleen Kameraseura ry on toiminut aktiivisesti Keskimmäisen Lahnasjärven lintutornin kunnostamisessa kuluvan vuoden aikana. Syyskuun 3. päivänä tornilla vietettiin avajaiset kahvitarjoilujen ja makkaranpaiston kera. Juhlavieraiden iloinen puheensorina kehysti nuotiotulia ja raikas pohjoistuuli kuljetti savut taivaan tuuliin.

Avajaisvieraita-Eelis-Rissanen-3.9.2022
Keskimmäisen Lahnasjärven lintutorni – Liisa Tolvanen 3.9.2022 Keitele
Tornikortti paikoilleen – Liisa Tolvanen 3.9.2022 Keitele

Lintuyhdistys Kuikka tuki lintutornin kunnostusta osallistumalla korjauskustannuksiin. Kuikkalaisten kannattaakin suunnata retkiä myös Keiteleen kulmille. Keskimmäisen Lahnasjärven alueelta löytyy hyvät retkeilyfasiliteetit ja erämaaluonnon tuntu. Majan vierellä on talvella lintujen ruokintapaikka ja majan viereltä kulkevassa vesiuomassa asustaa majava.

Eelis ja Liisa osallistuivat avajaisiin ja varustimme tornin sekä tornikortilla että ”torniin nousu omalla vastuulla” kilvellä. Edustusretken aikana teimme havaintoja linnustoon liittyen. Menomatkalla silmään tarttui Tuovilanlahden jälkeen sinisuohaukka ja kohta tien yllä lensi isojen kahlaajien, todennäköisesti suokukkojen, parvi. Paluumatkalla näimme vielä tuulihaukan ja hiirihaukan. Petolintujen muutto eteni tänäänkin varsin vilkkaana.

Keskimmäisen Lahnasjärven majan viereisessä kuusikossa oli tiaisparvi ja rastaita lensi useaan otteeseen edestakaisin. Järvellä uiskenteli kaksi telkkää ja joutsenet näyttäytyivät. Hiirihaukka ja kurkien muuttoparvi ylitti järven ja kurkia meni kaikkiaan 23 yhteensä neljässä pikkuparvessa.

Näkymää tornista – Liisa Tolvanen 3.9.2022 Keitele

Kulku lintutornille menee jo parhaat päivänsä nähneitä pitkoksia pitkin ja niissä lieneekin seuraava kunnostuskohde. Retkeilypaikkojen kunnossapito onkin jatkuvaa työtä ja toivomme innokkaita talkoolaisia aina mukaan, kun käyttämiimme retkikohteisiin talkooapua toivotaan.

Liisa Tolvanen