Palaa kohteeseen Tutkimus ja suojelu

Minna-merikotkan satelliittiseuranta

Google Maps

Kartassa ei näy kaikkia kotkan liikkeitä, vaan illalla päivitetty yöpymispaikka ja suora reitti paikkojen välillä.
Isompien paikkamerkkien kohdalla se on ollut pitempään.
Paikkaa laajemmat alueet on merkitty karttaan monikulmioina: Niiden sisässä ei ole päivittäisiä paikkamerkkejä.

• Vapauttamisen jälkeen 29.8.2020 Minna lensi Keski-Suomen yli Lounais-Suomeen (siniset paikkamerkit ja viiva), jonne se saapui 1.9.2020.
  • 1.9.-28.9.2020 se vaelteli noin 10,000 km²:n alueella (sininen monikulmio)
  • 28.9.2020 se lensi Ruotsin puolelle ja sitten Etelä-Ruotsin läpi Saksan koilliskulmaan, minne se saapui 14.10.2020
  • 14.10.2020-27.4.2021 se liikkui 3 580 km²:n alueella (keltainen kuvio) – Joissain paikoissa se viihtyi useampia päiviä (isommat paikkamerkit)
  • 27.4.2021 Minna lensi Ruotsiin, kiersi Pohjanlahden (punaiset paikkamerkit) ja saapui Suomen puolelle 9.5.2021
  • Kemin seudulta se jatkoi kaakkoon ja asettui yli kahdeksi kuukaudeksi (16.5.-23.7.2021) Ahmasjärvelle
  • Sieltä se lensi kohti Varsinais-Suomea – Turun seudulle se saapui 26.7.2021
  • Se käväisi Ahvenanmaalla (27.-28.7.2021) ja uudelleen Satakunnassa (29.-30.7.2021)
  • Se oleilli 30.7.-23.8.201 Turun kaakkoispuolella olevalla alueella (punainen; 2 518 km²)
  • Se siirtyi 23.8.2021 Turun lähistölle ja sieltä 24.8. edelleen Ahvenanmaan länsireunalle, jossa se oleskeli 28.8. saakka (oranssi alue; 136 km²)
  • Ahvenanmaalta se lensi 28.8.2021 Ruotsin puolelle (keltaiset merkinnät), samaan paikkaan, missä se oli 28.9.2020
  • 29.8.2021- Minna jatkaa lentoaan Ruotsissa ja suuntaa kohti Saksaa?
  • Kotkan lento ei ainakaan vielä Saksaan yltänyt, vaan se asettui Malmön itäpuolelle (6.9.-14.9.2021; keltainen alue)
  • 15.9.2021 Minna siirtyi Tanskan puolelle, Sjællandin saarelle (oranssi merkintä) ja oli siellä 18.9.2021 saakka.
  • Tanskasta se lensi 260 km Saksan puolelle lähelle Lübeckiä (harmaa merkintä), lännemmäksi kuin viime vuonna 14.10.2020 (sininen merkintä)

Klikkaa karttaa suuremmaksi oikean yläkulman neliöstä. Kartan viereen tulevat tiedot eri päivistä. Näet myös päivämäärän ja mahdollisen kommentin, kun klikkaat kartan paikanmerkkiä.

Voit ottaa näytöltä päälle/pois eri karttatasot.

Lähteet:

Minnan tarina

Mika Räisänen – Merikotka Kuopio 28.8.2020

11.8.2020 huomasi paikallinen asukas Kasimir Nykter Kuopion Julkulan venesatamassa oudosti käyttäytyvän merikotkan. SEY:n vapaaehtoinen eläinsuojeluneuvoja Minna Pellinen pyydysti linnun ja vei sen Siilinjärvelle lintuhoitolaansa. Lintu oli huonokuntoinen ja sen alanokasta roikkui uistin, peruke ja 60 cm siimaa, jotka olivat vahingoittaneet alanokan pehmytosaa sekä kieltä. Seuraavana päivänä kotka tutkittiin Kuopion Omaeläinsairaalassa, jossa otetuista röntgenkuvista paljastui linnun vatsassa oleva koukku. Nokassa ollut uistin poistettiin ja lintu sai kipu- ja tulehduslääkityksen.

Minna Pellinen – Loukkaantunut merikotka

Hoitopaikassaan Siilinjärvellä kotkalle tarjottiin karvaista ruokaa, jotta vatsassa ollut koukku poistuisi. Ruoka maittoi linnulle hyvin ja sen paino nousi viikossa 3,2 kilosta 4,2 kiloon. 19.8. Siilinjärvellä eläinklinikka Karvaisessa Kaverissa otetussa röntgenkuvassa näkyi, että vatsan koukku oli poistunut. Samana päivänä linnusta otettiin mitat, DNA-näytteet ja se rengastettiin Pohjanmaan Merikotkat ry:n merikotkarengastaja Tapio Osalan toimesta, avustajana toimi Harri Laakkonen. Renkaan tunnukseksi tuli E27619/F64D. Osala arvioi linnun vammojen parantuneen ja sen kunnon olevan hyvä. Kyseessä oli kookas yli kuusivuotias pesimäkäinen naaras. Se nimettiin hoitajansa mukaan Minnaksi.

Lintu saavutti vapautusta vastaavan terveydentilan ja sille asennettiin satelliittilähetin. Näin saatiin harvinaislaatuinen tilaisuus seurata sukukypsän merikotkan liikkeitä. Aiemmin vastaavaa ei ole päästy tutkimaan, sillä aikuisen merikotkan kiinnisaaminen reviiriltään lähettimen asentamista varten on osoittautunut todella vaikeaksi. Nyt saatava tieto auttaa mm. aluesuunnittelussa niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla. Karttuvasta informaatiosta hyötyy myös merikotkien suojelu. Seurantatutkimus tehdään yhteistyössä Turun yliopiston professori Toni Laaksosen kanssa. Hän toimii merikotkien seurantaa Suomessa toteutettavan Sääksi-säätiön merikotkatyöryhmän tutkimusvastaavana. Koko projektista vastaa Pohjanmaan Merikotkat ry:n puheenjohtaja Tapio Osala. Päärahoittajana toimii Pohjois-Savon Luonnonsuojelupiiri, lisäksi rahoitukseen osallistuu Lintuyhdistys Kuikka.

Olli-Pekka Karlin – Minna Pellinen ja Minna-kotkan vapautus 28.8.2020

28.8. lähettimen kotkalle asensi merikotkarengastaja Olli-Pekka Karlin Rovanniemeltä. Kotka vapautettiin Juurusvedellä ja siellä se viipyi ensimmäiset päivänsä, kunnes suuntasi Konneveden suuntaan. Seuraavana päivänä Minna olikin jo 270 km päässä Satakunnan Sääksjärvellä, lähellä Poria. Sieltä matka jatkui…

Lisätietoja Minnan tarinasta löydät Pohjanmaan Merikotkat ry:n kotisivuilta.

error: Content is protected !!