Pihabongaus 26.-27.1.2019

Pihabongaus on hauskaa, helppoa, hyödyllistä, ja siihen kuluu vain tunti!

BirdLifen Pihabongaus on Suomen suurin lintutapahtuma.

Pihabongauksen tavoitteena on innostaa tarkkailemaan talvisia lintulaudan ja kotipihan lintuja sekä kiinnostumaan lähiluonnosta. Osallistuakseen Pihabongaukseen ei tarvitse olla lintuharrastaja, eikä Pihabongaus ole kilpailu, joten havaittujen lintujen määrä ei ole olennaista. Tärkeintä on osallistuminen ja havaintojen ilmoittaminen, vaikka havaintona olisi yksi lintu. Pihabongauksen tuloksista saadaan arvokasta tietoa maamme talvisen linnuston muutoksista.

Pihabongaus on järjestetty vuodesta 2006. Tapahtumaan osallistuu vuosittain yli 20 000 ihmistä lähes 15 000 paikassa ympäri maan.

Lisää Pihabongauksesta:

Lintutilanne BirdLifen sivuilla

Lintujärjestö BirdLife Suomi, lintuyhdistysten yhteinen puulaaki, julkaisee joka toinen viikko valtakunnallisen lintutilannekatsauksen.

Pohjois-Savossa on tavallisempien talvilintujen lisäksi nähty eri puolilla muutamia merikotkia ja Varkauden sulissa on puljannut pilkkasiipi. Peippoja on jonkin verran talvehtinut ruokinnoilla, mm. Maaningalla kahdeksan kappaletta. Pyrstötiaisia on liikkunut edelleen ja tiklejä on nähty Iisalmessakin. Myös pikku- ja valkoselkätikkoja on ollut pihan läskien kimpussa viime talvia enemmän. Vaelluksen jälkeen nilsiäläiseen pihaan on jäänyt lapintiainen, joka on saanut myös bongareita liikkeelle.

Havainnot kootaan Tiira-palvelun kautta, ilmoita sinäkin omasi!

Lahjoita linturetki

Lintuyhdistys Kuikka tarjoaa mahdollisuuden antaa lahjaksi tai muuten järjestää opastettu linturetki Pohjois-Savon alueella. Hintaan kuuluu tyylikäs painettu lahjakortti.

Ota hyvissä ajoin yhteyttä hallitukseen retken järjestämiseksi! Tarkemmat ohjeet liitteessä.

Talvipinnarallin 2018 tulos

Talvipinnaralli oli tänä vuonna normaalia vähälintuisempi, rallissa havaittiin yhteensä 49 lajia.

Ekosarjan voiton vei joukkue Siilin Salama, Kalle Ruokolainen ja Markku Ukkonen, 20 lajilla.

Perussarjan voitti Koilliskulma, Liisa Hartikainen, Pertti Hartikainen ja Juha Väätäinen, saaden 32 lajia.

Ohessa kokonaistaulukko havaittuine lajeineen. Ja mukana olleet: muistattehan osallistua Jälkipelikisaan!

30-vuotisjuhlarallin Jälkipelikisa

Talvipinnaralli on aina kirvoittanut jälkeen päin monia tarinoita kisan kulusta. Juhlan kunniaksi hallitus onkin päättänyt järjestää oikein Jälkipelikisan, jossa palkitaan paras kirjoitettu tarina tämän rallin tiimoilta.

Kisan jälkeen vaan sitten hetimiten näppis laulamaan ja kertomaan lyhyesti, mikä rallissa sykähdytti, harmitti, onnistui, epäonnistui, tietenkin nasevasti kirjoitettuna. Kirjoituksen voi laatia omalta osaltaan jokainen rallissa mukana ollut tai joukkue voi vääntää sen porukassa. Merkkejä välilyönteineen on käytössä enintään 2500 ja aikaa  4.12.2018 klo 24.00 saakka.

Stoori lähetetään pj Liisa Tolvaselle sähköpostilla Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Liisa on itsevaltias Putina ja valitsee yksin parhaan kirjoituksen. Ja toki saa osallistua itsekin :)

Tarinat julkaistaisiin Siivekkäässä, mutta voittajakertomus tietenkin jo heti. Palkintona on hieno paketti: Jari Peltomäen & co Lakeuden lintukalenteri 2019, Pöllöt-kirja ja vielä kolmaskin lintukuvakirja.

Mutta ensin: muistakaa ilmoittautua itse kisaan!

Tilaa tämä RSS-syöte