Palaa kohteeseen Havainnot

Alueharvinaisuuskomitea

Kuikan kuvagalleria: Kari Hänninen – Jääkuikka 16.3.2015 Heinävesi

Harvinaisuushavaintojen ilmoittaminen ja AHK-käsittely
Kuikan alueharvinaisuuskomitea (AHK) käsittelee toimialueellaan tehdyt harvinaisuushavainnot ja muut alueellisesti tärkeät lintuhavainnot ja arvioi niiden julkaisukelpoisuuden. Käytäntö on valtakunnallinen ja sitä noudatetaan yleisesti BirdLife Suomen paikallisyhdistyksissä.

AHK:n puheenjohtajana toimii Eelis Rissanen, gsm: 050 569 9091, eelisri67(at)gmail.com
Muut jäsenet 2023 ovat: Juha Väätäinen ja Petri Kuhno, Markku Ukkonen toimii varajäsenenä.

Harvinaisuushavaintolomakkeiden lähetysohjeet löytyvät alempaa tältä sivulta.

Julkaisukelpoisiksi hyväksytyt havainnot liitetään Kuikan havaintoarkistoon (nykyään valtakunnallinen Tiira-havaintojärjestelmä) ja julkaistaan myöhemmin yhdistyksen Siivekäs-lehden katsauksissa, merkittävimmät myös Linnut-vuosikirjan harvinaisuuskatsauksissa. Ne säilyvät Tiira-tietokannassa kaikkien käyttäjien nähtävillä, ja niitä voivat AHK-käsittelyn myötä luotettavammin hyödyntää harrastajien lisäksi myös alan tutkijat ja viranomaiset.

Miten ja mitä AHK:lle ilmoitetaan
Harvinaisuushavaintojen arviointi edellyttää erillisen kirjallisen havaintoilmoituksen tekoa. Valokuva, äänite tai video voi korvata joko kokonaan tai osittain kirjallisen ilmoituksen. Ilmoittaessasi harvinaisesta lajista havainnon Tiiraan, se antaa automaattisesti ilmoituksen, mikäli laji kuuluu ilmoitettavien lajien listalle. Linkki havaintoilmoituksen lomakepohjaan löytyy tältä sivulta.

AHK-lajista tulee tehdä havaintoilmoitus havaintoa seuraavan kuukauden loppuun mennessä,
muuten havainto siirretään pois Kuikan havaintoarkistosta. AHK pyrkii käsittelemään
sähköpostitse toimitetut havaintoilmoitukset kahden viikon kuluessa sähköpostin saapumisesta.
Havainnon käsittelyvaihetta voi seurata Tiirasta (K = lomake vastaanotettu, käsittelyssä, H =
hyväksytty havaintoarkistoon).
Tarkoituksena on kannustaa havainnoijia tekemään AHK-ilmoitus tuoreeltaan havaintohetken
jälkeen. Kuikan havaintoarkisto päivittyy samalla lähes reaaliaikaisesti.

AHK tarkastaa myös havainnot kevään saapumisennätyksistä ja syksyn viivyttelyennätyksistä. Se voi poikkeustapauksissa pyytää erillisen havaintoilmoituksen muistakin havainnoista (jos havainto ei sovi lajin tunnettuun esiintymiskuvaan).

Valtakunnallisesti harvinaiset havainnot käsittelee BirdLife Suomen alainen Rariteettikomitea eli RK. RK-lajien lista on julkaistu BirdLife Suomen Rariteetttikomitean sivuilla.

AHK / RK-lomakkeen voit ladata täältä. Tallenna se koneellesi ennen täyttämistä. Tästä löytyy myös täyttöohje. Mallilomakkeesta voi myös olla apua.

Lomake liitteineen pyydetään toimittamaan ensisijaisesti sähköpostitse (liitetiedostona) osoitteeseen ahk(at)lintuyhdistyskuikka.net.
Paperiversio tulee toimittaa osoitteeseen: Lintuyhdistys Kuikka, Kirkkokatu 35, 70100 KUOPIO